Jazda piaszczystą drogą nie zawsze musi być trudna, warto pamiętać o podstawowych zasadach poruszania się na takim gruncie.
Kto nigdy nie jeździł w piasku może czuć się mniej komfortowo niż na szosie. Zasada co do prędkości jest jedna - im szybciej jedziemy w kopnym piasku tym łatwiej utrzymać jest tor jazdy motocykla. Koła się mniej zapadają. Wniosek; należy utrzymać taką prędkość aby maszyna nie zapadała nam się w piasku ale na tyle szybko abyśmy nie stracili nad nią kontroli. Trzeba trenować :). Dobór ogumienia ma tu również znaczenie i nie zawsze oznacza, że im szerzej tym lepiej. Teren bowiem może być podmokły, miękki, piaszczysty a warunki mogą się zmienić w zależności od pogody. Opony zatem nie zawsze muszą być balonowe.
Im łagodniej ruszamy z miejsca tym lepiej, moment obrotowy na tylnym kole jest na tyle duży, że przyspieszając gwałtownie maszyną możemy się zakopać. Łagodny start pozwoli nam zachować konieczną przyczepność. Oczywiście wszystko zależy od rodzaju maszyny ale turystyczny lub sportowy motocykl z ogumieniem szosowym może mieć w takiej sytuacji kłopoty. Im cięższa maszyna i mniej terenowe ogumienie, tym łagodniej posługujemy się gazem. Im elastyczniejszy silnik tym lepiej.
W utrzymaniu i zwiększaniu prędkości pomaga pulsacyjne operowanie gazem. Zwiększamy prędkość do pierwszych objawów buksowania tylnego koła. W piasku konieczne jest szybkie reagowanie kierownicą i ciałem gdyż utrzymanie toru jazdy nie jest takie proste. Przednie koło ma tendencje do nieprecyzyjnego prowadzenia. Balans ciałem jest zatem wskazany. Warto wstać gdyż jazda na stojąco daje lepsze możliwości kontroli nad pojazdem. W kopnych koleinach trzeba poddać się jej działaniu, balansem ciała utrzymywać tor jazdy i motocykl w równowadze.
Hamowanie podobnie jak start powinno być łagodne. Użycie hamulca przedniego powoduje uślizg koła i większe jego zapadanie się w sypkim podłożu. Warto zatem korzystać z tylnego hamulca.
W terenie podmokłym stosujemy się do tych samych zasad co w przypadku jazdy w piasku. Tu jednak musimy jeszcze bardziej kontrolować motocykl gdyż błoto jest bardziej śliskie i mniej przewidywalne. Dodatkowo warto sprawdzać czy błotna kałuża to tylko parę centymetrów błota czy grząski i zapadający się teren.